نینجاها Ùˆ سامورایی همیشه از مهم ترین شخصیت‌های صنعت بازی بودند Ùˆ هستند Ùˆ Ø·ÛŒ 35 سال گذشته سازندگان ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ بودند Ú©Ù‡ جنگجویان ژاپنی را به عنوان قهرمان یا دشمن در بازی‌های خود قرار دادند. Ù†Ùوذ نینجاها وسامورایی ها Ø·ÛŒ نسل Ù‡ÙØªÙ… بسیار Ú©Ù… شد مخصوصا وقتی سازندگان ژاپنی به اشتباه تصور کردند باید تنها روی بازار غرب تمرکز کرده Ùˆ از قهرمانان سنتی خود دور شوند. با این ØØ§Ù„ Ø·ÛŒ دو سال گذشته Ùˆ عرضه دو بازی سکیرو Ùˆ گوست آو سوشیما سبب شد بار دیگر نینجاها Ùˆ سامورایی‌ها به صدر اخبار بازگردند. دو عنوانی Ú©Ù‡ نه تنها هر دویشان ÙØ±ÙˆØ´ های بالایی داشتند بلکه هر دو در بین نامزدهای بهترین بازی سال قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ†Ø¯ Ùˆ ØØªÛŒ سکیرو موÙÙ‚ شد جایزه بهترین بازی سال را از آن خود کند.
برای مشاهده بهترین بازی های نینجا و سامورایی در یوتوب کلیک کنید
ØØ§Ù„ا در آستانه سال 2021 Ùˆ مشخص شدن ÙØ±ÙˆØ´ 5 میلیون گوست آو سوشیما ÙØ±ØµØª مناسبی پیش آمد تا بهترین بازی های نینجایی Ùˆ سامورایی تاریخ را با یکدیگر برررسی کنیم. عناوینی Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ یک دوره 34 ساله عرضه شده اند Ùˆ خاطرات بی نظیری برای نسل‌های مختل٠گیمرها رقم زده اند. به مانند اکثر ایتم های ما بازی های این Ùهرست هم بر اساس سال عرضه Ùˆ نه ارزش طبقه بندی شده اند.
The Last Ninja (1987)
سازنده : System 3
Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… :  Commodore 64ØŒ Amiga ØŒ Dos ØŒ BBC Micro ØŒ Apple 2
این یک جنایت است! اینکه لیستی در مورد بازی‌های نینجایی Ùˆ سامورایی تهیه Ú©Ù†ÛŒ اما در آن اثری از The Last Ninja وجود نداشته باشد. عنوانی Ú©Ù‡ شاید بسیاری از شما نامش را نشنیده باشید Ú©Ù‡ البته موضوع عجیبی نیست ØŒ چون این بازی بیش از سه دهه پیش Ùˆ برای Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… هایی همچون کمودور 64 Ùˆ آمیگا عرضه شده بود. لست نینجا را Ù…ÛŒ توان اولین شاهکار سامورایی نینجایی صنعت بازی دانست Ú©Ù‡ نسخه اول آن سال 1987 برای کمودور 64 عرضه شد. سال ها نینجاها مهمان عناوین بیت ام اپ دو بعدی بودند Ùˆ وظیÙÙ‡ آن‌ها ØµØ±ÙØ§ مبارزه با دشمنان بود اما لست نینجا برای اولین بار آن‌ها را در ÙØ±Ù… یک بازی اکشن /ادونچر قرار داد Ú©Ù‡ قهرمان بازی علاوه بر مبارزه باید به ØÙ„ معماها ØŒ پازل ها Ù…ÛŒ پرداخت. دوربین ایزومتریک بازی اجازه Ù…ÛŒ داد شخصیت اصلی داستان به جهات مختلÙÛŒ ØØ±Ú©Øª Ùˆ خب Ù…ÛŒ توانید ØØ¯Ø³ بزنید ساخت چنین بازی پرجزییاتی آن بیش از سه دهه پیش تا Ú†Ù‡ ØØ¯ انقلابی بوده است. استودیو بریتانیایی سیستم 3 با عرضه The Last Ninja 2 ØØªÛŒ پا را ÙØ±Ø§ØªØ± گذاشت Ùˆ با قرار دادن نیویورک به عنوان لوکیشن بازی Ùˆ ایجاد بهبودهایی مثل گراÙیک بهتر Ùˆ نقشه عظیم تر باعث شد The Last Ninja 2 به یکی از بهترین بازی های تاریخ تبدیل شود. جالب است بدانید بیش از 5 میلیون نسخه از این عنوان تنها روی کمودور 64 ÙØ±ÙˆØ´ Ø±ÙØª یعنی ØØ¯ÙˆØ¯ 1 چهارم Ú©Ù„ دارندگان کمودور دست به خرید Ùˆ انجام این شاهکار زدند. در نهایت قسمت سوم سال 1991 عرضه شد Ùˆ پس از آن این سری مشهور به خواب ابدی ÙØ±Ùˆ Ø±ÙØª.
Shadow Dancer: The Secret of Shinobi (1990)
سازنده : SEGA
Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… : Genesis
از سری بازی شینوبی همواره به عنوان یکی از Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ ترین آثار کمپانی سگا یاد Ù…ÛŒ شود. مجموعه ای Ú©Ù‡ Ø§ØªÙØ§Ù‚ا Ø·ÛŒ دهه 70 به شدت در ایران Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ بود. با اینکه اکثر نسخه های شینوبی ØØªÛŒ نسخه ps2 در نوع خود جذاب بودند اما مشخصا برای ما ایرانی ها هیچ نسخه ای نمی تواند جایگزین شدو دنسر شود. عنوانی Ú©Ù‡ ØØªÛŒ با نام مستعار نینجا سگی هم بین یکسری از گیمرهای متولد دهه 50 Ùˆ 60 هم شناخته Ù…ÛŒ شد. شدو دنسر در ØÙ‚یقت دومین قسمت از سری بازی شینوبی است Ú©Ù‡ سگا آن را برای دستگاه های آرکید عرضه کرده بود. با این ØØ§Ù„ قسمتی Ú©Ù‡ ما از آن ØµØØ¨Øª Ù…ÛŒ کنیم Shadow Dancer: The Secret of Shinobi است Ú©Ù‡ در ØÙ‚یقت چهارمین نسخه از سری شینوبی به ØØ³Ø§Ø¨ Ù…ÛŒ Ø¢Ùید. مشکل اینجاست Ú©Ù‡ سری شینوبی از منظر تایم لاین Ùˆ خط داستانی پیچیدگی های خاص خود را دارد. Shadow Dancer قسمت دوم شینوبی است Ú©Ù‡ ابتدا برای دستگاه های ارکید عرضه شد اما سگا هیچ گاه آن را برای جنسیس منتشر نکرد. در عوض این کمپانی نسخه دوم شدو دنسر Ú©Ù‡ در اصل اقتباسی ازاد از قسمت اول شدو دنسر با نام Secret of Shinobi بود را سال 1991 برای سگا جنسیس منتشر کرد. یعنی همان نسخه ای Ú©Ù‡ ما ایرانی ها با آن آشنا هستیم. علاوه بر گیم پلی مهیج Ùˆ ØØ¶ÙˆØ± سگ همراه Ú©Ù‡ یکی از نخستین نمونه های کامپنین های ØÛŒÙˆØ§Ù† در عناوین اکشن بود ØŒ Shadow Dancer یکی از Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ØªØ±ÛŒÙ† عناوین نینجایی تاریخ Ù…ØØ³ÙˆØ¨ Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ وقایع آن نه در در ژاپن کهن بلکه در زمان ØØ§Ù„ Ùˆ در نیویورک جریان داشت. یک نکته عجیب دیگر در مورد این نسخه وجود دارد آن هم مشخص نبودن کاراکتر اصلی بازی است. در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ در نسخه غربی Ú¯ÙØªÙ‡ شده کاراکتر اصلی بازی جو موساشی ØŒ شخصیت اصلی سری شینوبی است اما در ورژن ژاپنی Ú¯ÙØªÙ‡ شده Ú©Ù‡ شخصیت اصلی شدو دنسر نه جو موساشی بلکه پسر اوست !
Tenchu: Stealth Assassins (1998)
سازنده : Acquire
Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… : PS1
اواخر دهه 90 را می‌توان دوران اوج Ùˆ بلوغ عناوین مخÙÛŒ کاری سه بعدی دانست. دوره ای Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ آن عناوین مهمی مثل Thief ØŒ Metal Gear Solid Ùˆ البته Tenchu: Stealth Assassins منتشر شدند Ú©Ù‡ این آخری نه تنها یک عنوان مخÙÛŒ کاری درجه یک بود بلکه نخستین عنوان نینجا Ù…ØÙˆØ±ÛŒ Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شد Ú©Ù‡ با تکیه بر هنر رزمی نینجوتسو ØŒ روی مخÙÛŒ کاری تمرکز داشت. تنچو خیلی زود یکی از مهم ترین عناوین PS1  نام Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ Ø·ÛŒ 11 سال 8 عنوان دیگر هم از آن عرضه شد Ú©Ù‡ البته هیچ کدام در Ø³Ø·Ø Ùˆ اندازه های نسخه اول ظاهر نشدند. داستان تنچو در دوران ژاپن ÙØ¦ÙˆØ¯Ø§Ù„ جریان داشت Ùˆ شما را با دو شخصیت Rikimaru Ùˆ Ayame آشنا Ù…ÛŒ کرد. دو عضو کلن نینجاهای آزوما Ú©Ù‡ خدمتگذار لرد Gohda هستند Ùˆ باید از بین بردن جادوگر خبیث یعنی Lord Mei-Oh اجازه ندهند او به هد٠شومش Ú©Ù‡ کشتن ارباب آن هاست دست پیدا کند. تنچو در مجموع 10 مرØÙ„Ù‡ داشت Ú©Ù‡ همه آن ها در شب دنبال Ù…ÛŒ شد Ùˆ گیمرها Ù…ÛŒ بایستی با هوش Ùˆ ذکاوت در این مراØÙ„ پیش روی Ù…ÛŒ کردند چون Ú©ÙˆÚ†Ú© ترین بی Ø§ØØªÛŒØ§Ø·ÛŒ سبب Ù…ÛŒ شد دشمنان قهرمانان ما را به Ø±Ø§ØØªÛŒ از بین ببرند. تنچو نه تنها یکی از پایه گذاران عناوین مخÙÛŒ کاری سه بعدی بود بلکه عملا نخستین مخÙÛŒ کاری بود Ú©Ù‡ کاربران Ù…ÛŒ توانستند روند بازی را به صورت ورتیکال دنبال کنند. موضوعی Ú©Ù‡ به Ù„Ø·Ù Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از قلاب یا همان گربلینگ هوک میسر شد Ùˆ کاربر Ù…ÛŒ توانست در هر زمانی با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از قلاب با سق٠ساختمان ها را Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ از این طریق نه تنها دشمنان را غاÙÙ„ گیر کند بلکه با نظاره کردن Ø±ÙØªØ§Ø± دشمنان ØŒ استراتژی مناسب خود را اتخاذ کند. در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± امتیاز تنچو در دستان ÙØ±Ø§Ù… Ø³Ø§ÙØªÙˆØ± است Ùˆ امید Ù…ÛŒ رود این شرکت در آینده ای نزدیک این عنوان جذابش را به گود رقابت بازگرداند.
Onimusha (2001)
سازنده : Capcom
Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… : PS2 ØŒ Xbox ØŒ PS4 ØŒ Xbox One ØŒ PC ØŒ NS
سری بازی Onimusha جز معدود عناوینی است Ú©Ù‡ هر چهار قسمت اصلی آن باب میل دوستداران آثار سامورایی/نینجایی Ùˆ البته Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† خود مجموعه است. از طرÙÛŒ Onimusha جز معدود ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ²Ù‡Ø§ÛŒÛŒ است Ú©Ù‡ نمی توان به Ø±Ø§ØØªÛŒ بهترین نسخه آن را انتخاب کرد مخصوصا اینکه ØØªÛŒ Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† سری هم بر سر اینکه کدام نسخه باید بهترین باشد ØŒ با هم اختلا٠نظر دارند. قسمت نخست Onimusha Warlords به نوعی بازسازی رزیدنت اویل در دنیای سامورایی ها بود. با اینکه کنترل سخت بود اما داستان جذاب ØŒ ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ به شدت Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ ØŒ گراÙیک چشم نواز Ùˆ البته تلÙیق داستان های تاریخی با قصه ها اساطیری سبب شد تا بازی به شدت مورد توجه کاربران شرقی Ùˆ غربی قرار بگیرد. قسمت دوم تقریبا از هر منظری Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª کرد Ùˆ تنها نکته ضعی٠آن نبود ساسمونکه شخصیت اصلی بازی بود. قسمت سوم از طرÙÛŒ دچار تØÙˆÙ„ÛŒ شگر٠شد. نه تنها ساسمونکه برگشته بود بلکه ØØ§Ù„ا در کنار او یک Ø§ÙØ³Ø± ÙØ±Ø§Ù†Ø³ÙˆÛŒ وجود داشت Ú©Ù‡ ژان رنو بازیگر مشهور ÙØ±Ø§Ù†Ø³ÙˆÛŒ نقش او را برعهده داشت. با اینکه دوربین ØŒ گراÙیک Ùˆ گیم پلی مخصوصا مبارزات بازی به شدت Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª کرده بود Ùˆ شاهد Ù…ØÛŒØ·ÛŒ جدید بودیم اما داستان این نسخه تقریبا ضعی٠تر از دو شماره قبلی بود. نسخه چهارم هم Ú©Ù‡ به صورت Ú©Ù„ÛŒ یک شروع دوباره برای ÙØ±Ù†Ú†Ø§ÛŒØ² اونیموشا بود. به همین خاطر انتخاب اینکه کدام قسمت از سری بهتر است کار بس دشوار است Ùˆ بهترین کار این است Ú©Ù‡ به جای یک نسخه از هر چهار شماره اصلی سری یاد کنیم. خبر خوب این است Ú©Ù‡ اگر تا امروز موÙÙ‚ به تجربه هیچ قسمت نشدید ØŒ Ù…ÛŒ توانید ØØ§Ù„ا نسخه ریمستر شده شماره اول را روی یکی از Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… های PS4 ØŒ Xbox One ØŒ نینتندو سوییچ Ùˆ البته PC تجربه کنید.
Way of the Samurai (2002)
سازنده : Acquire
Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… : PS2 ØŒ PSP
تقریبا تمامی عناوین این لیست آثار مشهوری هستند. شاید همه آن ها بین ما ایرانی ها شناخته شده نباشد اما تمامی آن ها ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ از منظر بین المللی Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† پرشماری دارند. تنها بازی این Ùهرست Ú©Ù‡ Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ Ùˆ به ناØÙ‚ در زمینه بین المللی هم چندان مشهور نیست بازی Ù…ØªÙØ§ÙˆØª Way of the Samurai است. عنوانی Ú©Ù‡ برخلا٠ظاهرش ØŒ یکی از پیچیده‌ترین ساختارهای داستانی تاریخ را در بین آثار اکشن /ادونچر را دارد Ùˆ وقتی Ù…ÛŒ گوییم یکی از پیچیده ترین Ø› به هیچ وجه غلو نمی کنیم. این بازی اکشن با اینکه در سال 2001 عرضه شد اما ساختار داستان Ùˆ دنیای آن یادآور تعدادی از پیچیده ترین عناوین نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ است Ú©Ù‡ تا به امروز عرضه شده. داستان Way of the Samurai پس از پایان دوره شوگان جریان دارد Ùˆ شما در نقش سامورایی به نام کنجی ظاهر Ù…ÛŒ شوید. به مانند عناوین نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ØŒ انتخاب یکی از مهم ترین ویژگی های Way of the Samurai است Ùˆ تقریبا هر انتخاب شما نه تنها بر پایان بلکه روی روند بازی هم تاثیرگذار است. نکته جالب در مورد Way of the Samurai این است Ú©Ù‡ Ú©Ù„ Ø§ØªÙØ§Ù‚ات بازی Ø·ÛŒ دو روز جریان دارد Ùˆ Ø§ØªÙØ§Ù‚ات پیرامون شما Ùˆ سناریو بازی در صورت ØØ¶ÙˆØ± شما در مکانی خاص یا عدم ØØ¶ÙˆØ±ØªØ§Ù† باز هم جریان پیدا Ù…ÛŒ کند. به معنای ساده تر برخلا٠خیلی از عناوین ÙØ¹Ù„ÛŒ Ùˆ ØØªÛŒ آثار ار Ù¾ÛŒ جی Ø› دنیای بازی برای شما صبر نمی کند بلکه شما باید با این روند همراه شوید. شما ØØªÛŒ Ù…ÛŒ توانید با کلن های مختل٠وارد ØµØØ¨Øª شده Ø› به آن ها بپیوندید یا ØØªÛŒ به ان ها خیانت کنید. در کنار داستان ØŒ مبارزات بازی هم در Ø³Ø·Ø Ø®ÙˆØ¨ÛŒ قرار دارد. شاید  Way of the Samurai  در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± بسیار کهنه به نظر برسد اما برای سال 2002 بسیار جذاب بوده. برای این سری تا به امروز 3 عنوان دیگر عرضه Ú©Ù‡ هیچ کدام یاد Ùˆ خاطر شماره نخست را زنده کنند.
Ninja Gaiden (2004)
سازنده : Team Ninja
Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… : Xbox
شاید بزرگترین مشکل Ù…Ø§ÛŒÚ©Ø±ÙˆØ³Ø§ÙØª از زمان ورودش به بازار کنسول‌های بازی ØŒ بازار ژاپن باشد. بازاری Ú©Ù‡ رموندی‌ها Ø·ÛŒ سه نسل ØØ¶ÙˆØ±Ø´Ø§Ù† هیچ گاه نتوانستند پایگاهی قدرتمند در آن پیدا کنند. به همین خاطر خیلی عجیب است Ú©Ù‡ یکی از بهترین عناوین Ù‡Ú© اند اسلش تاریخ در سال 2004 به صورت Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ برای کنسول Xbox منتشر شد. بازی‌ای Ú©Ù‡ سال‌ها پیش از ظهور سری سولز یک شاهکار به شدت دشوار را تØÙˆÛŒÙ„ مخاطبان داد Ø› موضوعی Ú©Ù‡ البته برای این مجموعه کهنه کار چندان هم عجیب نبود. نسخه اول Ninja Gaiden که اواخر سال 1988 برای کنسول NES عرضه شد یکی از سخت ترین عناوین تاریخ است ØŒ سختی ای Ú©Ù‡ چندان هم منطقی نبود اما نسخه ریبوت این بازی در عین سخت بودنش ØŒ ساختار به شدت Ù…ØÚ©Ù… Ùˆ منطقی داشت. مبارزات سریع Ùˆ خشن ØŒ دشمنان بی رØÙ… ØŒ پازل‌های جذاب ØŒ ØØ±Ú©Ø§Øª آکروباتیک Ú©Ù… نظیر Ùˆ البته گراÙیک Ùوق العاده Ø› همه دست به ست هم دادند تا ریبوت Ninja Gaiden به یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ تبدیل شود. البته استودیو تیم نینجا در این نقطه متوق٠نشد Ùˆ به ÙØ§ØµÙ„Ù‡ یک سال نسخه بهبود ÛŒØ§ÙØªÙ‡ این عنوان با نام Ninja Gaiden Balck را عرضه کرد Ú©Ù‡ شامل دشمنان ØŒ ماموریت‌ها ØŒ مد Ùˆ درجه سختی جدید بود. تیم نینجا همچنین در سال 2006 پورت جدید این بازی با نام Ninja Gaiden Sigma را برای PS3 عرضه کرد. این استودیو همچنین در سال 2008 آخرین نسخه جذاب سری یعنی Ninja Gaiden 2 را برای Xbox 360 عرضه کرد. بازی ای Ú©Ù‡ اگرچه از مشکلات دوربین رنج Ù…ÛŒ برد Ùˆ ÙØ§Ù‚د معماهای قسمت نخست بود اما از منظر مبارزات Ùˆ البته خشونت به شدت Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª کرده بود طوری Ú©Ù‡ تجربه آن پس از 12 سال هنوز هم لذت بخش است.
Total War: Shogun 2 (2011)
سازنده : Creative Assembly
Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… : PC
Total War: Shogun 2 یک استثنا در این لیست است زیرا تمامی عناوین ما روی مبارزات نزدیک تمرکز دارند در ØØ§Ù„ÛŒ Shogun 2 اثری استراتژی است. البته یک استراتژی Ùوق العاده Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ توان آن را یکی از مهم ترین ساخته های استودیو Creative Assembly دانست. این بازی هم به مانند بسیاری از آثار این Ùهرست در دوران ژاپن ÙØ¦ÙˆØ¯Ø§Ù„ Ù…ÛŒ گذرد ØŒ جایی Ú©Ù‡ پس از نبرد بزرگ اونین ØŒ ژاپن یک ØÚ©ÙˆÙ…ت مرکزی ندارد Ùˆ هر بخش توسط یک کلن اداره Ù…ÛŒ شود. در اینجاست Ú©Ù‡ گیمرها باید با انتخاب یکی از هشت کلن بازی وارد گود شده Ùˆ با شکست رقبا ØŒ به کلن اصلی ژاپن تبدیل شده وبر این کشور ØÚ©Ùرمایی کند. گیمرها Ù…ÛŒ توانند به جای ÙØ±Ù…انروای کلن یا ژنرال جنگی وارد بازی شوند Ú©Ù‡ هر کدام دارای اختیارات Ùˆ ویژگی های Ù…Ù†ØØµØ± به ÙØ±Ø¯ خود هستند. گیم پلی Shogun 2 به شدت جذاب است مخصوصا اینکه مخلوطی از یک عنوان turn base Ùˆ استراتژی تاکتیال به ØØ³Ø§Ø¨ Ù…ÛŒ آید. در بخش اول شما باید امپراتوری خود را بخش های مختلÙÛŒ کنترل کنید از Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ù…ÙˆØ§Ø±Ø¯ اقتصادی تا دیپلماسی Ùˆ مذاکره با رقبا Ùˆ همچنین ارتقا ارتش Ùˆ ژنرال‌هایتان. در بخش استراتژی اما باید با دشمنان خود رو در رو شوید. مبارزات زمینی ØŒ دریایی Ùˆ تهاجم به قلعه دشمنان Ú©Ù‡ برای هر بخشی نیاز به یک یا چند استراتژی قدرتمند دارید. شاید Shogun 2 به مانند سال 2011 بهترین نسخه سری توتال وار نباشد اما ØØªÛŒ پس از گذشت 9 سال هنوز هم اثری جذاب Ùˆ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª در دنیای آثار سامورایی/نینجایی به ØØ³Ø§Ø¨ Ù…ÛŒ آید.
Mark of the Ninja (2012)
سازنده : Klei Entertainment
Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… : Xbox 360 ØŒ PC ØŒ PS4 ØŒ Xbox One ØŒ NS
تنچو نه تنها تاثیر شگرÙÛŒ روی ژانر مخÙÛŒ کاری گذاشت بلکه سبب شد تا بسیاری از سازندگان به Ùکر ساخت آثار نینجایی یا سامورایی با Ù…ØÙˆØ±ÛŒØª مخÙÛŒ کاری Ø¨ÛŒÙØªÙ†Ø¯. یکی از این سازندگان استودیو Klei Entertainment بود. این تیم کانادایی Ú©Ù‡ با بازی Shank به شهرتی جهانی رسید در سال 2012 عنوانی با نام Mark of the Ninja را روانه بازار کرد. یک اثر مخÙÛŒ کاری دو بعدی با ØØ¶ÙˆØ± یک قهرمان نینجا. داستان بازی درباره یک نینجا ساکت است Ú©Ù‡ باید از کلن خود در مقابل ØÙ…له نیروهای متخاصم Ù…ØØ§Ùظت کند هرچند واقعیتی دیگر پشت ماجرا است Ùˆ او برای این کار باید بهای بسیار سنگینی پرداخت کند. با اینکه ظاهر بازی از همان استایل گراÙیکی کمیک مانند شنک بهره Ù…ÛŒ برد اما برخلا٠شنک Ú©Ù‡ یک بیت ام اپ پرهیجان بود در Mark of the Ninja باید به عنوان یک نینجا همه ÙÙ† ØØ±ÛŒÙ در سایه باقی مانده Ùˆ در زمان مناسب ØØ±ÛŒÙان خود را از پیش رو بردارید. به لط٠کنترلر بسیار خوب ØŒ طراØÛŒ مراØÙ„ چالش برانگیز Ùˆ در عین ØØ§Ù„ جذاب Ùˆ ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ Ùوق العاده بازی ØŒ Mark of the Ninja یکی از بهترین آثار مخÙÛŒ کاری صنعت بازی Ø·ÛŒ دهه گذشته است.
Sekiro: Shadows Die Twice (2019)
سازنده : From Software
Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… : PS4 ØŒ Xbox One ØŒ PC
بررسی Ùˆ امتیازات بازی Sekiro: Shadows Die Twice Â
با اینکه پیشینه عناوین نینجایی سامورایی به بیش از سه دهه پیش بازمی گردد اما جالب است Ú©Ù‡ دو عنوان از بهترین آثار این سبک Ø·ÛŒ 18 ماه گذشته Ùˆ برای نسل هشتم کنسول ها عرضه شده اند Ú©Ù‡ یکی از آن ها جدیدترین ساخته هیدتاکا میازاکی یعنی Sekiro: Shadows Die Twice است. یک عنوان اکشن/ادونچر سولز لایک Ú©Ù‡ این بار به جای الهام Ú¯Ø±ÙØªÙ† از اساطیر Ùˆ Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡ های غربی ØŒ به دوران سنگکو Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ با تلÙیق دوران تاریخی با Ø§ÙØ³Ø§Ù†Ù‡ های شرقی Ø› یک روایت جذاب را به مخاطب ارائه Ù…ÛŒ دهد. با اینکه از منظر گیم پلی ØªÙØ§ÙˆØª های نسبتا مهمی بین سری سولز Ùˆ سکیرو وجود دارد اما در سوی دیگر بسیار از المان های مشترک بین ان ها وجود دارد از جمله اینکه سکیرو هم به مانند دیگر ساخته میازاکی به شدت سخت Ùˆ نیازمند صبر ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† شماست. به Ú¯ÙØªÙ‡ میازاکی در ابتدا قرار بود سکیرو به نسخه جدید سری تنچو تبدیل شود اما در میانه راه Ùˆ با توجه به ØªÙØ§ÙˆØª ها ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† ØŒ میازاکی تصمیم Ú¯Ø±ÙØª به تغییر نام Ùˆ یکسری کلیات بازی Ú¯Ø±ÙØª. با این ØØ§Ù„ مشخصا تنچو تاثیر مهمی روی Ø´Ú©Ù„ گیری سکیرو داشت Ú©Ù‡ از بین ان ها Ù…ÛŒ توان به گیم پلی ورتیکال بازی Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از گربلینگ هوک اشاره کرد Ú©Ù‡ از قضا کارکردش کاملا شبیه به همانی است Ú©Ù‡ در تنچو دیده بودیم. با اینکه دوستداران اثار میازاکی مشخصا اهمیت بیشتری به سری سولز Ùˆ البته بازی بلادبورن Ù…ÛŒ دهند اما نباید ÙØ±Ø§Ù…وش کرد سکیرو یکی از بهترین عناوین صنعت بازی Ø·ÛŒ دو دهه گذشته است.
Ghost of Tsushima (2020)
سازنده : Sucker Punch
Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… : PS4
بررسی و امتیازات بازی Ghost of Tsushima
یکی از Ø±Ø§ØØªâ€ŒØªØ±ÛŒÙ† انتخاب‌های ممکن Ú©Ù‡ در کنار سکیرو می‌توان آن را موÙق‌ترین اثر سامورایی/نینجایی دهه اخیر دانست. عنوانی Ú©Ù‡ با وجود ØØ¶ÙˆØ± سازنده‌های آمریکایی در راس آن ØŒ آنقدر به تاریخ Ùˆ ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ ژاپن ÙˆÙØ§Ø¯Ø§Ø± بود Ú©Ù‡ ØØªÛŒ توشیهیرو ناگوشی خالق سری بازی یاکوزا هم لب به ØªØØ³ÛŒÙ† آن گشوده است. گوست او سوشیما داستان سامورایی به نام جین ساکای است Ú©Ù‡ پس از ØÙ…له مغول‌ها به جزیره سوشیما موظ٠به بیرون کردن نیروهای متخاصم Ù…ÛŒ شود هرچند در مورد اصول انجام این کار دچار تردید شده Ùˆ در عین مبارزه با مغول ها باید دست به ÙØ¯Ø§Ú©Ø§Ø±ÛŒ بزرگی بزند . دنیای به شدت زیبا Ùˆ چشم نواز ØŒ مبارزات به شدت مهیج ØŒ ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ عالی Ùˆ داستان خوب از جمله ویژگی هایی مثبت گوست او سوشیما است Ú©Ù‡ موÙÙ‚ شده این بازی را به یکی از Ù¾Ø±ÙØ±ÙˆØ´ ترین اثار تاریخ سونی مبدل کند Ùˆ انتظار Ù…ÛŒ رود گوست او سوشیما به زودی به Ù¾Ø±ÙØ±ÙˆØ´ ترین بازی سامورایی/نینجایی تاریخ مبدل شود Ø› هرچند همین ØØ§Ù„ا هم با ÙØ±ÙˆØ´ 5 میلیون نسخه ای ارزش های خود را به اثبات رسانده است.
مطالب پیشنهادی:
- بهترین بازی های مخÙÛŒ کاری بهترین بازی های پلی استیشن 4 خشن‌ترین بازی‌های تاریخ بهترین بازی های سال 2019 بهترین بازی های استراتژی